VORES HISTORIE

Hilti history

Vi er nået langt, siden virksomheden blev grundlagt i 1941, og vi har store ambitioner om at vokse yderligere. Kast et blik på vores historie for at få en idé om, hvad vi kan opnå.

1941 - GRUNDLÆGGELSE

Ingeniør Martin Hilti (1915-1997) og hans bror Eugen (1911-1964) grundlagde Hilti Maschinenbau OHG i Schaan i Liechtenstein.

1948 – Patentansøgning

Martin Hilti retter for første gang sin opmærksomhed mod fastgørelsesteknologi og får et patent. I starten af 1950’erne lancerer virksomheden sine første hånddrevne værktøjer og sømpistoler med aktiveringsanordning.

1952 - SALG

Hilti indgår en aftale om et salgssamarbejde i Italien, hvilket blev virksomhedens første salgsaftale.

1957 - GENNEMBRUD

DX 100 er verdens første skudmontageværktøj og et teknologisk gennembrud for Hilti.

1962 - INTERNATIONAL VIRKSOMHED

Hilti driver nu virksomhed i omkring 30 lande

1964 - AFSKED

Eugen Hilti, en af virksomhedens medstiftere, dør den 20. november i en alder af 53 år. Han havde fremragende organisatoriske evner og var stærkt medvirkende til, at virksomheden i Schaan kunne ekspandere. Han var også dybt involveret i statens lærlingekommission helt frem til sin alt for tidlige død.

1967 – KRAFTFULD INNOVATION

Nu lanceres Hilti TE 17, som er verdens første elektropneumatiske borehammer.
I den samme periode udvikler Hilti de første mekaniske ankersystemer.

1970 – INTERNATIONALE PRODUKTIONSANLÆG

Det første internationale produktionsanlæg åbner i Thüringen, Vorarlberg (Østrig).

1971 – EKSPANSION

Et nyt produktionsanlæg åbnes i Kaufering i nærheden af München (Tyskland), og derefter følger adskillige nye anlæg over hele verden

1973 – UDVIDELSE

Den nyetablerede virksomhed Hilti Entwicklungsgesellschaft (HEG) i München (Tyskland) udvikler bore- og fastgørelsesteknologi samt ankersystemer.

Virksomheden udvider sin ledelse. Der dannes en bestyrelse med fire medlemmer.

1975 – I BESTYRELSEN

Tre suppleanter vælges ind i bestyrelsen. Michael Hilti indtræder i virksomheden og overtager markedsføring og salg.

1980 – OMFORDELING OG SIKRING AF VIRKSOMHEDENS FREMTID

Markedsregionerne Amerika, Afrika, Asien og Europa etableres.

Fonden Martin Hilti Family Trust indstiftes.

1982 – UDNÆVNELSE

Michael Hilti udnævnes til vicebestyrelsesformand.

1985 – FOKUS

Produktområderne ankersystemer, sømmontage samt boring og nedrivning opdeles i selvstændige produktdivisioner. Hver division omfatter funktionerne produktledelse, forskning og udvikling, logistik, kontrol, indkøb og produktion.

1986 – LEDERSKAB

Præsentation af “Strategi 2000”, som for første gang fokuserer på markedssegmentering. Derudover præsenteres en global virksomhedskultur under mottoet “Lederskab gør forskellen”.

1990 – ÆNDRINGER I LEDELSEN

Martin Hilti overdrager sin position som administrerende direktør til sin søn Michael.
Han bliver selv siddende som bestyrelsesformand.

1991 – GLOBALISERING

Løbende opbygning af internationale markedsorganisationer. Afdelinger i blandt andet Rusland, Sydamerika og Asien følger. Globaliseringen tager fart for Hilti.

1994 – OMSTILLING

Martin Hilti afgiver sit hverv som bestyrelsesformand til Michael Hilti, men bliver siddende som æresformand i bestyrelsen. Pius Baschera udnævnes til administrerende direktør. For første gang er det en person uden for familien, der sætter sig i direktørstolen.

1996 – KERNEVIRKSOMHED

Den nye Champion 3C Strategy er baseret på kunde, kompetence og koncentration.

1997 – EN LEGENDE

Martin Hilti, en af virksomhedens medstiftere, dør den 19. august i en alder af 82 år

2002 – NETWORKING

Lancering af globalt standardiserede virksomhedsprocesser og data, som senere viser sig at skabe et fundament for markante stigninger i effektivitet og produktivitet.

2003 – ANERKENDELSE

Hilti Group belønnes med “Carl Bertelsmann Prize” for eksemplarisk virksomhedskultur.

2004 – KULTUR

“Lederskab gør forskellen” erstattes af “Vores kulturrejse”. En stor del af den nye virksomhedskultur handler om regelmæssig uddannelse og kurser for alle medarbejdere på verdensplan.

2006 – ÆNDRING I BESTYRELSEN

Ved årets udgang overdrager Pius Baschera ansvaret til Bo Risberg, som bliver ny administrerende direktør.Baschera bliver i stedet bestyrelsesformand. Michael Hilti fortsætter som bestyrelsesmedlem.

2009 – PRODUKTIONSANLÆG

Hilti åbner sit ottende produktionsanlæg på verdensplan i Matamoros (Mexico).
Derudover har man produktionsanlæg i Schaan (Liechtenstein), Thüringen (Østrig), Kaufering og Strass (Tyskland), Zhanjiang og Shanghai (Kina) samt Kecskemét (Ungarn).

Finanskrise

Omsætningen falder med 20 procent og fører til en omlægning af virksomhedens strategi.

2014 – TOPLEDELSE

Christoph Loos bliver den femte administrerende direktør i Hiltis historie.

Strategi

Under den nye administrerende direktørs ledelse tilpasser virksomheden sin strategi til de kommende år. Et af de centrale punkter i “Champion 2020”-strategien er, at virksomhedens skal skille sig ud i kraft af premium-produkter.

2015 – INNOVATIONSCENTER

Et nyt og moderne innovationscenter til mere end 450 medarbejdere bliver indviet i Hiltis hovedkvarter i Schaan i Liechtenstein.

Flytning

Det amerikanske hovedkvarter flyttes fra Tulsa i Oklahoma til Plano uden for Dallas i Texas.

Omsætning

For første gang runder Hilti en omsætning på 1 milliard dollars i Nordamerika.

2016 – LOYALITET

Hilti totalrenoverer sit hovedkvarter og sine virksomhedslokaler, et udtryk for virksomhedens loyalitet over for sin base i Liechtenstein.

Del

Vi har lagt cookies på din computer for at hjælpe med at optimere dette website.

Kontakt os
Kontakt os