Cirkularitets-rapport for Hilti Danmark

Vores formål i Hilti er at ”bygge en bedre fremtid”. For at støtte dette intensiverer vi vores indsats omkring bæredygtighed.

Rapport om cirkularitet

Vores mål er at lede branchen inden for cirkularitet

Den cirkulære økonomi har til formål at fjerne koblingen mellem økonomisk succes og lineært ressourceforbrug, så ressourcerne bruges med forsigtighed, uden at værdifulde materialer går tabt. For os er cirkularitet ensbetydende med at generere maksimal ekstraværdi med minimal brug af nye råmaterialer.

Med denne rapport om cirkularitet vil vi give dig som kunde fuld gennemsigtighed i, hvad der sker med dit værktøj og batterier, når de afhentes, så du kan have tiltro til, at de er i sikre hænder. I denne rapport fokuserer vi på værdikædetrinnet "endt levetid", inklusive afhentning, genbrug og genvinding.  

1. Input   |   2. Produktdesign   |   3. Produktion   |   4. Forretningsmodel og anvendelse   |   5. Endt levetid 

 


Indsamling

Indenfor vores virksomhed lægger Fleet Management grundlaget for konceptet "produkt som en service" – et grundlæggende princip om cirkularitet, der hjælper vores kunder med at opnå mere med færre ressourcer.

Vores kunder kan støtte cirkularitet ved at sikre, at alle udtjente og ubenyttede værktøjer sendes til Hilti. På den måde kan vi sikre, at værktøjerne genbruges eller genanvendes korrekt. Hvis et værktøj med udløbet levetid endnu ikke er klar til at blive genbrugt, kan kunden vælge at forlænge perioden. 

Med gratis og praktisk afhentning ved hjælp af vores globale netværk for returlogistik kunne vi i 2020 indsamle mere end 1,3 millioner værktøjer, batterier og opladere fra vores kunder over hele verden.

 Indsamlingsandelen kan være under 100 %, f.eks. hvis kunder ved en fejl indsender værktøj, hvis kontrakter ikke er udløbet, eller flytter værktøjet til andre lokaliteter. Derfor er det vigtigt, at vores kunder kontrollerer, at serienummeret på det udløbne værktøj er det samme som på det værktøj, der indsendes. 

Statistik over afhentning
6081

batterier og værktøj
afhentet af Hilti DK i 2020

53 %

indsamlingsandel
for udløbne Fleet-værktøjer og batterier fra Hilti DK i 2020


Genvinding

Alt værktøj, der ikke kan genbruges, sendes videre til genvinding

Hilti-værktøj transporteres sikkert til vores auditerede tredjeparts genvindingspartnere i hvert land. Vi har valgt vores partnere på grundlag af deres professionalisme og evne til at genvinde vores produkter med den relevante teknologi og følge alle parametre for arbejdsmiljø og sikkerhed. Processen for afhentning og genanvendelse er kompleks og involverer mange eksterne parter. 

Sorterings- og behandlingsteknologien udvikles konstant, og vi samarbejder med vores genvindingspartnere om at forbedre genvindingen af materialer, f.eks. ved at dele information. 

Over 70 % af vores værktøjer er metal. Derfor udvinder vi stål, aluminium og kobber på højt niveau i vores moderne genvindingsproces. Materialer som plast kan traditionelt genvindes ved lavere hastigheder, og vi samarbejder med vores partnere om at forbedre dette. 

Please enter Alternative Text here (optional)
Statistik over genvinding
28 %

gennemsnitlig andel af genvundet indhold
i vores værktøjer globalt [1]

37 Tons

stål
afhentet af Hilti DK i 2020

15 Tons

kobber og andre metaller
afhentet af Hilti DK i 2020

26 Tons

plastik
afhentet af Hilti DK i 2020


[1] Hilti arbejder direkte med genbrugspartnere for at finde ud af mængden af materiale, der effektivt kan genbruges (f.eks. Ikke brændt eller sendt til losseplads). Du ser måske, at nationale statistikker hævder højere genanvendelsesprocent, men disse inkluderer ofte alt, der sælges til genbrug, ikke alt, der faktisk genbruges.

Del